2019-05-12 (3).png
2019-05-12 (2).png
2019-07-04 (2).png

מחלות עור והטיפול בקנבינואידים

בשנים האחרונות ישנה תאוצה בכל הנוגע לקנאביס רפואי.

אם בהנגשת המידע, ניפוק הרישיונות לשימוש, המחקרים בנוגע ליכולותיו התרפויטיים, מה המנגנון בו פועל הצמח בגוף ועוד. יחד עם זאת, ההסכמה הגורפת היא שהעולם והמדע בפרט, לא יודעים הכל אודות הצמח. ובכל זאת, תנו לי לספר לכם את מה שכן ידוע ומה שכן מצאו במחקרים בנוגע לCBD ספציפית ולטיפול בבעיות עור.

צמח הקנאביס עשיר בעשרות סוגי קנבינואידים, כאשר המוכרים לנו ביותר הם הTHC (TetraHydroCannabinol) והCBD (Cannabidiol).

אותם הקנבינואידים בדיוק, מצויים לנו באופן טבעי בגוף ואחראים לווסת ולאזן אין ספור מערכות בצורה ביולוגית וכימית. לקנבינואידים השפעה אנטי דלקתית, משקמת, מונעת מחלות, מעודדת תהליכי ריפוי וכן גם השפעה פסיכואקטיבית לה אחראי הTHC בלבד.

פעולות אלה ורבות נוספות מתבצעות כאשר אותם הקנבינואידים נקשרים לקולטנים ב מערכת האנדוקנבינואידית הפזורה לנו בכל חלקי ותאי הגוף, מאותתים על רצון להגיע לאיזון, הומאוסטזיס, ובכך מפעילים את התאים לטובת פעולות אלו.

מזה אלפי שנים השימוש בקנאביס מוכר לאנושות בעמים שונים ברחבי העולם ובשנים האחרונות המדע יודע לבודד את הקנבינואידים השונים לשם צריכה נפרדת.

הרשו לי להניח בצד את הרכיב הפסיכואקטיבי (זה שגורם לתחושת ה"היי") הTHC ולהתמקד בCBD שכיום מוכר לשימוש פנימי לחרדות, דיכאון, כאבים כרוניים (פיברומיאלגיה, פציעות ועוד), דלקות ומחלות כרוניות, הפרעות שינה ועוד לא מעט התוויות.

ישנם אין ספור מחקרים המראים את היכולות התרפויטיות של כל אחד מהרכיבים, וכאן אני רוצה לסקור בפניכם מספר מחקרים המציגים את יעילות השימוש בCBD בטיפול ספציפי במחלות עור ובניהן כמובן אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) ואורטיקריה (סרפדת).

במחקר שהתפרסם בארצות הברית בשנת 2020 אישרו החוקרים כי הביולוגיה העורית מווסתת על ידי המערכת האדנוקנבינואידית האנושית (ECS). החוקרים איששו כי העדויות הפרה קליניות מצביעות על יעילות בשימוש חיצוני מקומי בCBD לטובת הטיפול בהפרעות עוריות שונות הכוללות גרד וגירוי דלקתי מקומי (1).

במחקר שהתפרסם בשנת 2019 באיטליה מצאו החוקרים ששימוש חיצוני במשחה המועשרת בCBD פעמיים ביום למשך שלושה חודשים, שיפר משמעותית את איכות העור במספר פרמטרים שונים כולל הסימפטומים העוריים שחוו חולי אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס ואנשים אחרי פגיעה כווייתית (2).

במחקר שהתפרסם בשנת 2021 בירחון היוקרתי JCD (journal of cosmetic dermatology) הראו החוקרים כי למערכת האדנוקנבינואידית תפקיד בשמירה על הומאוסטזיס (איזון) העור וכי מחקרים קליניים בבני אדם הראו כי שימוש חיצוני יעיל בטיפול בגרד ומחלות עוריות (3).

מחקר שהתפרסם בירחון Science Direct בשנת 2020 הציג את יעילות הפוטנציאל הטיפולי של CBD במחלות עוריות. למרות שהיעילות במודלים פרה-קליניים והיתרונות הקליניים של CBD בבני אדם הוכחו בהרחבה, המנגנונים המולקולריים האחראים להשפעה זו עדיין אינם ידועים לחלוטין. מה שכן מצאו החוקרים הוא כי CBD מווסת מסלולים המעורבים בהתמיינות קרטינוציטים (תאים המהווים את עיקר האפידרמיס- השכבה העורית העליונה), התפתחות העור, התמיינות תאי אפידרמיס וכן תהליכים אחרים נוספים. החוקרים סיכמו וציינו כי שימוש חיצוני בCBD יעיל לטיפול בפצעים עוריים, לשגשוג העור ולמחלות עוריות כגון אטופיק דרמטיטיס והפרעות בשכבה העליונה של העור (האפידרמיס) (4).

בסקירה שהתפרסמה בשנת 2020 ב Cannabis and Cannabinoid Researchהוצגו תכונות נוגדות הגרד והאנטי דלקתיות של הCBD והוכחות קליניות שנאספו בספרות המקצועית אשר הראו את יעילות השימוש בCBD במחלות עור ובמיוחד בטיפול בגרד כרוני, אטופיק דרמטיטיס ואקנה (5).

במחקר שהתפרסם בMDPIבשנת 2022 נחקר הקנבינואיד CBG (Cannabigerol) בנוסף לCBD. בעוד שCBD נחקר בהרחבה, והדגים מספר תכונות יעילות למערכת העור, ישנו מיעוט במחקרים המוכיחים את פעילות הCBG בעור אנושי. מחקר זה מוכיח כיCBG מווסת יותר גנים מCBD במערכת העורית וכי לCBG ולCBD פעילות נוגדת חמצון חזקה יותר מאשר לויטמין C. יתרה על כך, CBG מעכב שחרור של ציטוקינים פרו-דלקתיים בצורה חזקה אף יותר מהCBD. בבדיקה חיצונית שנערכה על 20 משתתפים בדקו את פעילות סרום CBG אל מול פלצבו והסרום הראה שיפור מובהק סטטיסטית על פני הפלצבו בהרגעת העור ושיפור האדמומיות (6).

לסיכום, הספרות המקצועית יחד עם השימוש ההולך וגובר בCBD מראים מגמה חיובית בנוגע לטיפול בבעיות עור מגוונות ובעיקר בתופעות מקומיות דלקתיות ומגרדות ובמחלות עוריות כרוניות וזאת למרות שלא ברורים לגמרי כל מנגנוני הפעילות.

נושא זה הינו בין הנחקרים ביותר כיום ועם הזמן בוודאי יתגלו דברים נוספים אודות המערכת בגוף, דרכי הפעולה, התוויות, מנגנונים, הצמח ומרכיביו, אך אין ספק שישנה אופטימיות זהירה בתחום.

מצאתם את עצמכם כמועמדים רלוונטיים לטיפול בCBD? אני כאן בשבילכם לכל ייעוץ.

אין לקחת את האמור במאמר כהמלצה רפואית ויש להתייעץ במידת הצורך.

References:

1. Sudhir M Baswan, et al. Therapeutic Potential of Cannabidiol (CBD) for Skin Health and Disorders. Clin Cosmet Investig Dermatol. 2020 Dec 8;13:927-942.

2. B Palmieri, C Laurino, M Vadalà. A therapeutic effect of cbd-enriched ointment in inflammatory skin diseases and cutaneous scars. Clin Ter. 2019 Mar-Apr;170(2):e93-e99.

3. Aditya K Gupta, Mesbah Talukder. Cannabinoids for skin diseases and hair regrowth. J Cosmet Dermatol. 2021 Sep;20(9):2703-2711.

4. Laura Casares, et al. Cannabidiol induces antioxidant pathways in keratinocytes by targeting BACH1. Redox Biol. 2020 Jan;28:101321.

5. Melissa A Nickles, Peter A Lio. Cannabinoids in Dermatology: Hope or Hype? Cannabis Cannabinoid Res. 2020 Dec 15;5(4):279-282.

6. Eduardo Perez, et al. In Vitro and Clinical Evaluation of Cannabigerol (CBG) Produced via Yeast Biosynthesis: A Cannabinoid with a Broad Range of Anti-Inflammatory and Skin Health-Boosting Properties. Molecules. 2022 Jan 13;27(2):491.

איך עוזרים לתינוקות עם אטופיק דרמטיטיס אסטמה של העור

אולי יעניין אותך גם: